Håndarbejde

Læs dokumentet

Håndarbejdsundervisningen i skolen har både et praktisk og et æstetisk sigte.

Det er formålet, at eleverne ved at opøves i de forskellige former for syning, klipning og strikning sættes i stand til at udbedre og reparere klæder og linned og til selv at fremstille enkle former for tøj til eget brug. Denne opøvning giver praktisk kunnen og interesse for selvstændigt udført arbejde. Desuden bør eleverne, inden de går ud af skolen, have opnået kendskab til de forskellige materialer og deres anvendelse og til det mest økonomiske indkøb af dem.

Tillige er det formålet at udvikle elevernes sans for farver, form, orden og skønhed. Børn elsker farver, men det er nødvendigt at åbne deres øjne for, hvilke farver der står godt sammen, og hvilke stoffer der passer til hinanden. Det gælder også om at udvikle deres smag ved at give dem forståelsen af, at enkle former, udført med akkuratesse og præcision, i langt højere grad tilfredsstiller kravet og ønsket om velklædthed end overlæssede former i skrigende farver uordentligt udført. Gennem forståelse af farvernes, formernes og ordenens betydning udvikles elevernes smag, så der er mulighed for, at de får interesse for at fremstille kønne håndarbejder i deres fritid og lyst til og sans for at indrette smukke, personligt prægede hjem.