Arbejdsmarked

Uddannelses-, erhvervs- og arbejdsmarkedsorientering – Faghæfte 22

Formålet med undervisningen i uddannelses-, erhvervs- og arbejdsmarkedsorientering er, at den enkelte elev tilegner sig et bredt kendskab til uddannelses- og erhvervsmuligheder og indser værdien af at gennemføre en uddannelse. Stk. 2. Gennem undervisningen skal eleven opnå mulighed for at forberede sit uddannelses- og erhvervsvalg og forstå valget som en række beslutninger, der må træffes […]

Uddannelses-, erhvervs- og arbejdsmarkedsorientering – Faghæfte 22 Read More »

Undervisningsvejledning for folkeskolen – 27 – Elektronik

1.1 Formål Formålet med undervisningen i elektronik er, at eleverne erhverver viden om grundlæggende elektroniske kredsløb og « deres funktioner og et praktisk kendskab til fagets arbejdsmetoder. Stk. 2. Det skal tilstræbes, at eleverne opnår nogen færdighed i at konstruere og opbygge simple enheder, således at de får et grundlag for selvstændigt at løse elektroniske

Undervisningsvejledning for folkeskolen – 27 – Elektronik Read More »

Undervisningsvejledning for folkeskolen – 26 – Arbejdskendskab

Formålet med undervisningen i arbejdskendskab er, at eleverne erhverver viden og gør erfaringer, som øger deres kendskab til arbejds- og samfundslivet, herunder til de uddannelsesmuligheder, der kan føre til erhvervsarbejde. Stk. 2. Det skal tilstræbes, at eleverne bliver i stand til at bedømme de forhold, som betinger vilkårene på arbejdspladserne, og de interesser, som varetages

Undervisningsvejledning for folkeskolen – 26 – Arbejdskendskab Read More »

Undervisningsvejledning for folkeskolen – 19 – Uddannelses- og erhvervsorientering

Formålet med undervisningen er, at eleverne opnår kendskab til mulighederne for fortsat uddannelse og beskæftigelse og til de forhold og vilkår, der er knyttet hertil. Stk. 2. Det skal tilstræbes, at eleverne klargør sig deres egne forudsætninger og forventninger med hensyn til fremtidig uddannelse og beskæftigelse, herunder også de muligheder for at udvikle den enkeltes

Undervisningsvejledning for folkeskolen – 19 – Uddannelses- og erhvervsorientering Read More »

Erhvervsorientering

Erhvervsorienteringens hovedformål er at hjælpe eleverne med at forberede deres valg af erhverv eller fortsat uddannelse ved at give dem kendskab til valgmulighederne, deres egne forudsætninger og de praktiske problemer, der knytter sig til det at træffe en bestemmelse på dette område og føre den ud i livet.  Dette indebærer tillige, at eleverne må modtage visse dele af en elementær samfundsorientering, omfattende de forhold

Erhvervsorientering Read More »

Undervisningsvejledning for folkeskolen – 25 – Motorlære

Formålet med undervisningen i motorlære er, at eleverne erhverver et praktisk og teoretisk kendskab til forskellige motorers opbygning og virkemåde og et særligt kendskab til motorkøretøjers konstruktion og hensigtsmæssige behandling. Stk. 2. Det skal tilstræbes, at eleverne opnår nogen færdighed i at justere og vedligeholde motorer og motorkøretøjer. (Undervisningsministeriets bekendtgørelse af 28. november 1975 om

Undervisningsvejledning for folkeskolen – 25 – Motorlære Read More »

Undervisningsvejledning for folkeskolen – Udkast 30 – Uddannelses- og erhvervsorientering

Formålet med uddannelses- og erhvervsorienteringen er i første række at hjælpe eleverne med at forberede deres valg af fortsat uddannelse eller erhverv ved at give dem kendskab til valgmulighederne, deres egne forudsætninger og de problemer, der knytter sig til det at træffe bestemmelser på dette område og føre dem ud i livet. Desuden skal undervisningen

Undervisningsvejledning for folkeskolen – Udkast 30 – Uddannelses- og erhvervsorientering Read More »

Undervisningsvejledning for folkeskolen – Udkast 19 – Valgfaget Elektronik

Al undervisning i folkeskolen, altså også undervisningen i et valgfag som elektronik, bør stile mod at indfri folkeskolens formål, sådan som dette er anført i folkeskoleloven. Sigtet med denne vejledning er da – gennem en beskrivelse af elektronikundervisningens mål, tilrettelæggelse og indhold – at støtte læreren i hans planlægning af undervisningen i faget. […]

Undervisningsvejledning for folkeskolen – Udkast 19 – Valgfaget Elektronik Read More »